Czym public relations na pewno NIE jest?
Czym public relations NIE jest?
Czym public relations nie jest? Wiele informacji możemy znaleźć na temat tego, czym jest public relations. Pewnie znajdziemy kilka różnych definicji, a także usłyszymy kilka odmiennych zdań od poszczególnych ekspertów. Czasem jednak kiedy skupiamy się na tym, czym coś jest, zapominamy o tym, czym nie jest. Podobnie bywa z public relations. Kiedy próbujemy definiować to pojęcie, to możemy traktować je zbyt ogólnikowo. Wtedy zaczynamy za PR uważać coś, co de facto nim nie jest. A więc co na pewno nie jest PR?
PR vs marketing
Czy PR to to samo co marketing? Te dwa pojęcia mogą się ze sobą kojarzyć, ale nie są tym samym. Aby to dobrze zrozumieć, powinniśmy wziąć pod uwagę, kto jest odbiorcą każdego z tych działań. Dobrze też byłoby zdefiniować sobie cele. Pamiętajmy, że odbiorcą marketingu jest zawsze konsument. Czyli osoba, która ma skorzystać z naszych usług lub produktów. Oznacza to, że marketingowiec powinien myśleć o transakcji, którą jego firma dokona z klientem.
Ekspert od public relations z kolei musi skupiać się na reputacji firmy. Nie myśli on bezpośrednio o dokonywaniu transakcji, ale wizerunku. Aby firma mogła skutecznie sprzedawać swoje produkty lub świadczyć usługi, to powinna zdobyć zaufanie odbiorcy. Jest wiele różnych czynników, które się składają na takie zaufanie. Od tego właśnie jest PR-owiec, które te czynniki potrafi rozpoznać. Następnie dzięki odpowiednim działaniom jest w stanie zadbać o to, aby firma zdobyła satysfakcjonującą reputację.
PR vs content marketing
A jak to jest z content marketingiem? Na ile jest on spokrewniony z PR? Marketing treści to stosunkowo nowy wynalazek, którego celem jest tworzenie własnych kanałów komunikacji. Następnie za pomocą tych kanałów możliwe jest wzmacnianie pozycji marki. Dobry specjalista od content marketingu będzie wiedział, jak wzmocnić pozycję marki, aby przełożyło się to na większe zainteresowanie nią.
Różnica miedzy PR a content marketingiem znajduje się również w mierzeniu efektów działań. Dobry content marketing oznacza, że nasza treść dotarła do jak największej liczby osób. Odzwierciedla się to miedzy innymi w liczbie wyświetleń czy polubień danej treści w social mediach. Z kolei pijarowiec musi zadbać o jakość prezentowanych przez siebie treści. Jak najwięcej osób dzięki niemu ma poczuć pozytywne nastawienie do danej marki.
Reklama vs wizerunek – co jest ważniejsze?
Nie można wybrać między marketingiem a PR. Oba te działania są niezbędne, jeżeli chcemy, żeby nasza firma się rozwijała. Zwłaszcza że możemy zauważyć tu znaczną różnice w trwałości. Marketing jest nastawiony przede wszystkim na krótkotrwałe efekty. Jego głównym środkiem jest perswazja, mająca doprowadzić do tego, aby odbiorca zainteresował się konkretnym produktem/usługą oferowanym w danej chwili. Public relations z kolei ma w odbiorcy zasiać ziarno. Jego celem jest budowa pozytywnych skojarzeń związanych z daną marką, które powinny trwać w umyśle odbiorcy jak najdłużej. Nie można więc wybrać, czy PR jest ważniejszy od marketingu lub na odwrót. Jeżeli zależy nam na tym, aby nasza marka przyciągała jak najwięcej odbiorców, musimy pamiętać o jednym i o drugim.
Zgadzam się w stu procentach!