Human Resources. Jak wygląda praca w dziale HR
Human Resources. Jak wygląda praca w dziale HR
Human Resources to mówiąc bardzo krótko praca polegająca na zwalnianiu i zatrudnianiu. Tutaj można by zakończyć dyskusję na temat tego, czym zajmuje się dział HR w firmie. Temat ten jest jednak nieco szerszy i zawiera w sobie kilka rożnych aspektów. Osoby pracujące w tej branży najczęściej nazwiemy HR-owcami, albo w zależności od okoliczności: rekruterami.
Czy zwolnienie pracownika jest trudne emocjonalnie?
Mogłoby się wydawać, że zwolnienie pracownika, to bardzo sytuacja. Wymaga w końcu pewnej odwagi, aby poinformować pracownika, że nie chce się już z nim więcej współpracować. Jest to jeden z powodów, dlaczego prowadzić dział HR w firmie. Dla przełożonego może być to bardzo niezręczne, aby zakończyć współpracę ze swoim pracownikiem. Specjalista od Human Resources z kolei może już w ogóle nie mieć takich oporów, gdyż to w zasadzie jeden z jego podstawowych obowiązków.
Jak wiemy, w biznesie chodzi często o wizerunek i pozory. Również pracownicy działu HR-u stosują różne sposoby na oszukiwanie samych siebie. Między innymi powtarzają sobie, że zwalniając kogoś tak naprawdę dają mu szansę na znalezienie nowej lepszej pracy. Jednym z modelowych haseł jest tutaj „every ending is a new beginning”, czyli każdy koniec jest nowym początkiem. Trzeba przyznać, że to bardzo ładny eufemistyczny odpowiednik określenia „wywalić kogoś z roboty”.
Na co zwracają uwagę rekruterzy?
Rozmowa kwalifikacyjna jest zawsze stresująca dla kandydata. Nie oznacza to jednak, że po stronie rekruterów panuje całkowity luz. Mają oni swoje konkretne wytyczne i muszą spełniać określone standardy. Dlatego ma to dla nich bardzo duże znaczenie, w jaki sposób podchodzą oni do klienta oraz jak wybrać najlepszego kandydata na stanowisko.
Rekruterzy zwracają uwagę na wiele różnych szczegółów. Między innymi ważne jest to, w jakim stroju przychodzi się na rozmowę kwalifikacyjną. Zwykle garnitur i krawat wcale nie są obowiązkowe, ale jednak formalność należy zachować. Eksperci od HR przyznają, że takie ogólne reguły nie zawsze będą miały zastosowanie, gdyż ważny jest tu rodzaj stanowiska na które się aplikuje.
Kto powinien prowadzić rekrutacje?
Tutaj pojawia się pewien kontrast. Wyobraźmy sobie, że trwa rekrutacja na programistę. W firmie pracuje zawodowy programista z 30-letnim doświadczeniem, który o swojej branży wie wszystko. Nie interesuje się jednak biznesem ani zasobami ludzkimi, więc nie mają dla niego znaczenia pozory, wizerunek i bystre odpowiadanie na podchwytliwe pytania. Z drugiej strony jest 24-letni rekruter, który o branży IT nie ma żadnego pojęcia. Który z nich lepiej się nadaje do przeprowadzenia rozmowy?
Sytuacja tu przedstawiona jest dosyć skrajna, ale zasada jest taka, że rekruter powinien mieć większą wiedzę na dany temat niż aplikant. W końcu nie chodzi tylko o to, aby dobrze wypaść, ale też musimy mieć pewność, że osoba aplikująca na dane stanowisko, coś wie o tej branży i o swoim rzemiośle. Nie można jednak oczekiwać od kandydata zbyt wiele, gdyż trzeba pamiętać, że są takie aspekty pracy, których człowiek uczy się dopiero w praktyce i jest w stanie je sobie przyswoić dosyć szybko.