Aptekarski.com – innowacyjny portal dla farmaceutów
NEKK z Grupą NEUCA stawia na UX Design Agencja marketingowa NEKK wspólnie z Grupą NEUCA zaprojektowała od strony UX oraz graficznej portal dla farmaceutów: Aptekarski.com. W efekcie tej współpracy powstał wyjątkowy produkt. Przyjazny design z intuicyjną nawigacją, przejrzystym menu, logicznym modelem linkowania między poszczególnymi sekcjami i szczególnym naciskiem na wersję mobilną strony, które pozwoliły wyeksponować i lepiej „podawać” dobrze dobrane treści sprawiły, że od czasu wprowadzenia zmian serwis Aptekarski.com wygenerował aż o ponad 68 proc. większą liczbę odsłon miesięcznie. Jeśli będzie rósł w tak dynamicznym tempie, ma szansę w przyszłości być pierwszym źródłem informacji dla farmaceutów.
Przed portalami branżowymi, skierowanymi do wąskiej grupy odbiorców, stoją o wiele większe wyzwania niż przed serwisami horyzontalnymi. Specyfika informacji, a także potrzeb odbiorców tych serwisów, wymaga projektu i rozwiązań oferujących użytkownikowi wygodę, intuicyjność i wszechstronność.
Załącznik:
aptekarski.png
Komunikacyjny hub Grupy NEUCA
Dla Grupy NEUCA najważniejszym celem projektu był wzrost satysfakcji użytkowników portalu, którymi są farmaceuci. Nie oznacza to jedynie dostarczenia aktualnych i ciekawych informacji, zgodnych z oczekiwaniami i potrzebami użytkowników, ale także przyjazny design z intuicyjną nawigacją, przejrzystym menu, logicznym modelem linkowania między poszczególnymi sekcjami – i szczególnym naciskiem na wersję mobilną strony.
„Przy projektowaniu portalu Aptekarski.com działaliśmy zgodnie z zasadą „mobile first”, czyli wszystkie rozwiązania i funkcjonalności projektowaliśmy w pierwszej kolejności dla urządzeń mobilnych, a następnie były one adaptowane do desktopu” – tłumaczy Jacek Krajl, Kierownik Projektu po stronie Obszaru Komunikacji Grupy NEUCA. „Istotą było stworzenie portalu zawierającego zarówno wszystkie najważniejsze informacje branżowe, jak narzędzia dla tej grupy zawodowej. Zmieniliśmy myślenie o contencie dla farmaceutów, na Aptekarski.com użytkownicy znajdą nie tylko newsy i artykuły, ale także mikroblogi farmaceutów, kalendarz szkoleń czy podcasty. Od agencji Nekk wymagaliśmy projektu i rozwiązań uwzględniających naszą wizję portalu dla farmaceutów, ich potrzeby i wygodę korzystania.
UX design podstawa projektowania
O tym, jak ważna jest perspektywa użytkownika podczas projektowania rozwiązań digitalowych nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Choć od wdrożenia projektu minęły dopiero cztery miesiące, już teraz widać jak wielkim sukcesem okazały się zmiany projektowe portalu Aptekarski.com
„Nie jest sztuką stworzenie ładnego wizualnie, ale niepraktycznego portalu. Sztuką jest zaprojektowanie serwisu, który będzie dla użytkowników przyjazny, dostarczy im w sposób szybki dokładnie tych treści, których w danym momencie szukają. Na tym skupił się mały, zaledwie siedmioosobowy zespół odpowiedzialny za relaunch portalu aptekarski.com. I to właśnie kompetentny i decyzyjny zespół stanowił klucz do błyskawicznej i przede wszystkim skutecznej zmiany portalu aptekarski.com. Nie tylko zwiększyła się liczba odsłon czy liczba unikalnych użytkowników portalu. Zwiększyliśmy liczbę wejść bezpośrednich na stronę, a to pokazuje, że osiągnęliśmy kluczowy cel – stworzyliśmy miejsce w sieci przyjazne farmaceutom– wyjaśnia Małgorzata Skorwider, Prezes Zarządu agencji marketingu farmaceutycznego NEKK.
Projektowanie portalu branżowego z punktu widzenia redaktorów treści
Z perspektywy redaktorów portalu aptekarski.com kluczowa była możliwość samodzielnego zarządzania zawartością i wyglądem (modułowa konstrukcja CMS), a także rozbudowa strony o nowe kategorie, moduły i podstrony typu „landing page” czy „one page”. Podczas przebudowy portalu zastosowano rozwiązanie oparte o framework Symphony/Sonata, które daje redaktorom szeroki zakres samodzielnego i w pełni elastycznego zarządzania widokiem portalu oraz możliwość dodawania elementów na poszczególnych podstronach (video, social media feed, podcasty itp.).
„Tak samo, jak ważna była dla nas przyjazność portalu dla użytkowników, istotnym było by sprawnie zarządzać nim od tzw. kuchni. Nowy portal Aptekarski.com daje redaktorom możliwość swobodnego kreowania strony głównej oraz wszystkich sekcji w tym nadawania im wyższej rangi, zmiany zawartości, tworzenia nowych sekcji na podstawie artykułów przypisanych do wybranej kategorii lub oznaczonych wybranym tagiem. Wdrożone zmiany pozwolą redaktorom samodzielnie rozwijać portal, a w razie konieczności architektura portalu pozwali na szybką implementację nowych rozwiązań” – tłumaczy Robert Trawicki, Kierownik Współpracy z Klientami agencji pharmamarketingowej NEKK. „Warto dodać, że udało nam się osiągnąć jeszcze jeden cel, który jest kluczowy dla użytkowników – czas wczytywania strony. Skróciliśmy go z 5,4 s. do 2,7 s., co oznacza poprawę efektywności o 100 proc. Aptekarski.com spełnia obecnie rygorystyczne wymagania „page speed” – jest najszybciej działającym serwisem w Grupie NEUCA i prawdopodobnie również najszybszym w całej branży pharma” – podsumowuje R. Trawicki.
Aptekarski.com
Internetowa strona papierowego „Magazynu Aptekarskiego” oferująca użytkownikom wszystko to, czego papier dziś nie może zaoferować. Portal skierowany jest do farmaceutów. Dostarcza informacji branżowych, od newsów po publicystykę, informuje o narzędziach wspierających aptekarzy i właścicieli aptek, dostarcza im wiedzę i narzędzia. To także miejsce w sieci, w którym sami farmaceuci prowadzą swoje mikroblogi, miejsce wymiany opinii i doświadczeń.
O agencji NEKK
NEKK to agencja reklamowa której oferta skoncentrowana jest na szeroko rozumianym rynku ochrony zdrowia oraz marketingu farmaceutycznym. Od ponad 10 lat realizuje projekty sprzedażowe i wizerunkowe dla branży pharma. NEKK to ponad 50 doświadczonych specjalistów, którzy pod jednym dachem łączą kompetencje w kluczowych obszarach: strategia i analiza, eventy, programy edukacyjne, kreacja, produkcja dtp, copywriting, korekta, oraz obsługa klienta. Tak kompleksowy zakres kompetencji pozwala przyjąć szerszą perspektywę w myśleniu o tym, co jest możliwe w marketingu farmaceutycznym.
Klienci NEKK to zarówno duże koncerny farmaceutyczne, kliniki medyczne, czy stowarzyszenia lekarskie. W ostatnim czasie NEKK prowadził m.in. projekty dla Merck Group, Herbapol Poznań, Novascon Pharmaceuticals, Bayer, Biofarm, Bioderma, Angelini Pharma, Apotex Polska, Synoptis Pharma, czy dla Grupy NEUCA.