Jak wybrać software house’y, które napiszą aplikację webową lub mobilną?
Z wyborem software house’u odpowiedniego dla Twoich potrzeb jest jak z kupnem samochodu. Jedni chcą sportowe, dwuosobowe coupé, inni rodzinnego minivana, a jeszcze inni potrzebują luksusowego sedana. Podobnie z software house’ami – jedne są biegłe w tworzeniu aplikacji mobilnych, inne kompleksowo przygotują proste strony www, a jeszcze inne skonfigurują od podstaw zaawansowany sklep online. Jak wybrać software house, by po czasie nie żałować zainwestowanych pieniędzy?
Lista potrzeb i oczekiwań
Na samym początku warto zdać sobie sprawę z tego, że idealny software house nie istnieje. Każdy z nich ma swoje specjalizacje oraz obszary, w których nie będzie poruszać się tak biegle, jak konkurencja. Paradoksalnie więc odpowiedzialność spoczywa na Tobie i Twojej świadomości projektowej. Rozumiemy przez to przede wszystkim to, czy wiesz, jak ma wyglądać finalna strona, aplikacja czy program. Jednocześnie musisz mieć pewną listę potrzeb, które są kluczowe do spełnienia oraz oczekiwania względem software house’u. Uprzedzamy: nie mogą to być oczekiwania w stylu „tanio, szybko i efektownie” – musisz sprecyzować szereg aspektów i zmiennych. Czy na Twojej stronie internetowej planujesz uruchomić funkcjonalność sklepową? Jakie platformy powinna obsługiwać Twoja aplikacja – iOS i Android czy jeszcze inne? Te i inne elementy musisz ustalić w zgodzie z samym sobą i mieć świadomość, że omówione detale i sporządzony na ich podstawie brief wiąże Ciebie wybrany software house.
Selekcja software house’ów
Kiedy już wiesz, czego poszukujesz i jakie są Twoje wymagania, czas rozpocząć kontakt z software house’ami. Nie obejdzie się bez przeglądania stron www – koniecznie zobacz na zakres realizowanych usług oraz portfolio danej firmy. Jeśli nie ma możliwości zapoznania się z realizacjami software house’u – poproś w mailu o przedstawienie takich projektów. Nie zapomnij dowiedzieć się, w jakich technologiach programowania poruszają się programiści – to także może wiele powiedzieć o specjalizacji firmy. A skoro powiedzieliśmy już o wysłaniu maila – wiele będzie mówić odpowiedź od software house’u. Takie elementy, jak sprawny kontakt, odniesienie się do naszych oczekiwań czy uprzejmy ton wiadomości świadczy o profesjonalizmie. Staraj się wybierać te, które są w Twoim pobliżu lub umożliwiają spotkanie online – niektóre szczegóły mogą wymagać rozmowy na żywo lub poprzez wideokonferencję. Na koniec recenzje – dowiedz się z opinii i referencji, czy dana firma faktycznie jest tak profesjonalna, na jaką się kreuje.
Ustal szczegóły i nawiąż współpracę
Wybrałeś software house, który zapoznał się z Twoimi oczekiwaniami i zadeklarował chęć podjęcia współpracy? Czas na sporządzenie briefu i umowy – dwóch kluczowych dokumentów, wedle których będzie przebiegać współpraca. Brief to kompletny pakiet wytycznych dotyczących tworzonego programu. Zawiera się w nim każdy element zgodnie z zasadą „od ogółu do szczegółu”. Musicie wspólnie doprecyzować każdy aspekt, dzięki czemu unikniecie nieporozumień. Przykładowo, jeśli zależy Ci, by tło aplikacji było w odcieniu Pantone Rose Quartz, to musisz dokładnie takie sformułowanie zapisać. Nie wystarczy stwierdzić, że „kolorystyka ma być w jasnym różu”, bo każda osoba realizująca projekt może to odebrać inaczej. Tam, gdzie nie zapiszesz wymagań, programista, grafik i szereg innych pracowników samodzielnie dopasuje elementy, by stanowiły spójną całość. Nie możesz mieć pretensji do software house’u za wybór takiego a nie innego fontu w momencie, kiedy nie określiłeś swoich wymagań. Drugi element to oczywiście umowa, w którym zawrzecie wzmiankę o postępowaniu zgodnie z briefem. Warto też doprecyzować sposób rozliczenia – czy jest to płatność z góry, z dołu, zaliczkowa czy etapami. Tym sposobem Wasza współpraca będzie przejrzysta, bez przykrych niespodzianek i niedopowiedzeń.
Jeżeli szukasz wykonawcy Twojego projektu, sprawdź więcej na 4BSystems.pl