Mierniki sukcesu w branży PR
Sukces w PR mierzy się za pomocą różnego rodzaju wskaźników. Część z nich wykorzystują do swoich działań marketingowcy, lecz część jest unikalna dla Public Relations właśnie. Oto kilka wskaźników, jakie biorą pod uwagę eksperci od PR ustalając dalszy plan działania dla firmy.
Wzmianki o firmie
Zadaniem PR-owca jest między innymi badanie wzrostu rozpoznawalności firmy i jej produktów. Jednym ze wskaźników do tego celu używanych jest ilość wzmianek, jakie pojawiają się w internecie. Oczywiście, samodzielne ustalenie nawet przybliżonej wartości jest w praktyce niemożliwe, lecz istnieją narzędzia, które znacznie ułatwiają tę pracę. Jednym z podstawowych jest Brand24, dzięki któremu wyliczyć można pokrycie kampanii reklamowej w mediach społecznościowych i serwisach internetowych.
Ruch na stronie firmowej
Kolejnym ważnym wskaźnikiem jest liczba nowych odwiedzeń strony, uzyskanych w wyniku prowadzenia kampanii PR. Optymalną jest sytuacja, gdy znaczna część z nowych użytkowników strony zostaje na platformie na stałe – zakłada konto, czyta artykuły, subskrybuje newslettera. PR—owcy mają dostęp do szerokiej gamy narzędzi i statystyk umożliwiających szybkie wyciągnięcie wniosków z dotychczasowych działań i ich ewentualna korekta.
Aktywność w mediach społecznościowych
Agencja PR-owa musi także monitorować skuteczność działań promocyjnych w mediach społecznościowych. Mierniki tutaj różnią się w zależności od platformy, na której trwa kampania. Przykładowo w przypadku serwisu Facebook najważniejszym wskaźnikiem jest liczba osób „lubiących” firmowy fanpage, w przypadku Instagrama liczy się ilość obserwujących – i tak dalej, i tak dalej.
Agencja PR oprócz samego monitoringu prowadzi także działania promujące firmę w social media. Kampania taka ma formę długoterminową, dlatego nawet niezadowalające trendy nie są powodem do zmiany założeń, chyba że utrzymują się przez dłuższy czas.