Public relations – o co chodzi?
Czy wiesz, czym jest public relations? To pytanie może wydawać się zaskakujące, ale prawda jest tak, że mowa o temacie, w przypadku którego jest wiele do powiedzenia. Ten tekst nie będzie jednak dokładnym przedstawieniem zagadnienia, po prostu chodzi o świadomość.
O czym mowa?
Najlepszym rozwiązaniem jest rozpoczęcie od definicji. Odnosząc się do szczegółów, tematem tekstu jest kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu. Dokładniej mówiąc, jest to określenie stosunków z otoczeniem.
Celem działań jest rzecz jasna tworzenie dobrego wizerunku.
Poszukiwanie pracy
Jeżeli interesuje Cię PR, może warto pomyśleć o pracy związanej z tworzeniem wizerunku? Można usłyszeć o tym, że ogłoszeń nie brakuje.
Co więcej, jest to stały trend, który utrzymuje się od lat 90. XX wieku. Zostając przy historii, w 1994 roku doszło do powstania Polskiego Stowarzyszenia Public Relations. Z kolei dwa lata później powstał Kodeks Etyczny Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
Skupiając się na pracy, warto wiedzieć, że możemy wyróżnić cztery modele działań (to efekt badań empirycznych i historycznych):
- Rozgłos,
- Informacja publiczna,
- Dwukierunkowy symetryczny,
- Dwukierunkowy asymetryczny.
Rozgłos to model, który wiąże się bezpośrednio z nadawaniem rozgłosu konkretnej kwestii. Wartość sprawy nie ma znaczenia. Informacja publiczna to model, zgodnie z którym liczy się rzetelność i mówienie prawdy. Model dwukierunkowy symetryczny zakłada wymianę informacji i opinii (między firmą a publicznością). W ten sposób dochodzimy do modelu dwukierunkowego asymetrycznego. Jest to rozwiązanie, które skupia się na poznaniu i zaspokojeniu potrzeb odbiorców. Później wykonywane są działania, które mają sprawić, że odbiorcy przekonają się do celów organizacji.
PR i marketing to to samo?
Na koniec jeszcze marketing, wszak niektórzy mogą myśleć, że marketing i PR to to samo. Jak się nietrudno domyślić, marketing nie jest tym samym, co PR.
Najlepiej odnieść się do faktów – marketingiem określa się proces społeczny, w którym jednostki i grupy otrzymują to, co potrzebne. Istotne jest też to, że mowa o tworzeniu, oferowaniu oraz swobodnej wymianie towarów i usług. Najkrócej rzecz ujmując, chodzi o zaspokajanie potrzeb i osiąganie zysku.
Gdyby interesowały Cię szczegóły, musisz wiedzieć, że w ramach marketingu wyróżnia się wiele zagadnień. Za przykład może posłużyć choćby odnajdywanie i ocenianie możliwości rynkowych. Możliwości prowadzących do zaspokojenia potrzeb określonych nabywców (ustalenie potrzeb też się do tego zalicza).